Új Duna-híd Budapesten a Galvani út vonalában
A fő Duna-ágat keresztező híd Budapest „legdélebbi” hídjaként közvetlen közúti, kötöttpályás és gyalogos-kerékpáros összeköttetést teremt dél-Buda és a Csepel-sziget északi csücske között.
A tervezési projekt előzménye a KKBK NZrt. által 2017-2018-ban lebonyolított nemzetközi tervpályázat volt, melynek nyertes pályaműve a holland építész UN Studio és angol hídtervező partnerük a Buro Happold Ltd. által tervezett kétpilonos, ferdekábeles híd volt.
Tárgyi projektben a nyertes pályamű tovább tervezése zajlott. A CÉH Zrt. az UN Studio és Buro Happold által alkotott tervezői konzorcium magyar partnereként végezte az össz-szakági tervezési munkát.
Az ötnyílású híd hossza 546 m; támaszközei: 29+111+246+111+29 m. A helyszíni kötöttségek következtében a híd ferdesége 73o. A parti nyílások felszerkezete hagyományos öszvér szerkezetű. Ezek egyediségét a híd szélein húzódó acélszerkezetű építészeti peremtartók adják, melyek biztosítják a mederhíd markáns peremtartójának átmenetét a hídfőhöz csatlakozó támfalhoz. Maga a mederhíd 3 nyílású, kétpilonos ferdekábeles szerkezet. A szélső nyílások folytatólagos gerendatartók, itt nem alkalmaztunk ferde kábeleket. A szélső nyílások fő tartószerkezeti elemei a zárt szekrény keresztmetszetű peremtartók. A medernyílás 4x7 db ferdekábellel kerül felfüggesztésre a pilonokhoz. A gyalogos, kerékpáros és közúti sávok alatt a teljes mederhídon zárt, ortotróp acélszerkezet készül, míg a közösségi közlekedési sávok alatt nyitott, kétsíkú acél tartórács vasbeton pályalemezzel. A híd fő látványelemei a hajóformájú vasbeton mederpillérek és a kétirányban döntött, változó négyszög keresztmetszetű, kétlábú, acélszerkezetű pilonok.
A tervezett geometria összetettsége elengedhetetlenné tette az összehangolt 3D modellezés alkalmazását. Az alapgeometriát az UN Studio építészeti Rhino modellje biztosította, melyet a hídmérnöki csapat tovább pontosított, és elkészítette belőle a tartószerkezeti terveket a Tekla Structures alkalmazásával.
A projekt sikeres lezáráshoz több mint 100 mérnök és építész együttműködésére volt szükség a nemzetközi tervezőcsapatban.
Építtető: KKBK NZrt., NIF Zrt., Építési és Közlekedési Minisztérium